Verdomde schrijftips. Ze zijn overal. "Schrijf meer zoals je spreekt" "Vermijd de lijdende vorm" "Blijf uit de buurt van bijwoorden" "Gebruik samentrekkingen"
Kernachtige juweeltjes die overal op mijn LinkedIn-feed zijn gepleisterd; barsten van blogs rechts, links en in het midden; opduiken binnen handbereik van een of andere stomme, wijzende goeroe op het gebied van Verhalen.
En ze lijken vrij onschuldig, toch? Goed bedoeld, zeker.
Maar het punt is dat het volgen van hen de dood van je stem zal zijn. Omdat hun bestaan gebaseerd is op het idee dat er een objectief 'goede' manier van schrijven bestaat - een die kan worden gevonden als je je aan een aantal regels houdt. En helaas is dat een grote oude lading onzin.
Voor elke tip die ik zie, kan ik je een enorm succesvol merk laten zien wiens schrijven het tegenovergestelde doet.
"Schrijf meer zoals je spreekt, wees gemoedelijk" zou de doodsteek zijn voor de dramatische, hoge status van de CIA-website.
"Vermijd de passieve stem" is vaak een goed advies, maar het is onmogelijk dat de kopie op de contactpagina voor The Ritz zo briljant butlerachtig zou zijn als ze die niet hadden gebruikt.
"Gebruik niet te veel bijwoorden en bijvoeglijke naamwoorden" zou de sensuele extravagantie van de toon van de aristocratische parfumeur Penhaligon om zeep helpen.
"Gebruik weeën, ze klinken vriendelijker" is misschien waar, maar het afgemeten, erudiete, welsprekende soort empathie van The School of Life klinkt des te beter als je ze niet gebruikt.
Om nog maar te zwijgen van de ontelbare hoofdkopieerregels die mijn eigen schrijfstijl terloops tegen de stoep schopt, van oproepen tot "Houd je taal simpel" en "Houd je zinnen kort" (laat de machthebbers het monster van 195 woorden hier beter niet zien ) tot de noodzaak om "Altijd subkoppen te gebruiken, zodat uw exemplaar gemakkelijk te scannen is" (eigenlijk geef ik er de voorkeur aan de stroom van mijn verhaal niet te decimeren, bedankt). Toch suggereert een gestage stroom klanten dat mijn breedsprakigheid - klootzak, daar ga ik weer - me geen kwaad doet.
Uiteindelijk is er niet één 'goede' manier van schrijven. Er is niet één juiste manier om te communiceren. Het hangt volledig af van wie er aan het woord is, wie er luistert, hoe je wilt klinken en wat je wilt bereiken.
Dus laat de tips achterwege. Negeer de hacks. Blader door die '5 eenvoudige manieren om uw exemplaar direct te verbeteren'. Uiteindelijk zullen ze je laten zinken.
U moet uitzoeken hoe goed klinkt voor uw bedrijf. Omdat het enige dat generieke schrijftips zullen verbeteren, is je vermogen om net als iedereen te klinken.
Wilt u meer overdreven zelfverzekerde verklaringen over waarom de marketinginhoud van andere mensen niet zo slim en nuttig is als de mijne? Meld u aan om mijn hoofdartikelen elke maand in uw inbox te ontvangen.
Comments